Bent u tevreden met uw website conversie?

Eric Hes

28 Juli 2014

Afgelopen week kwam ik kwam bij het zappen het TV programma "Herman gaat ver" tegen. In dit programma helpt Herman den Blijker hotel en restaurant eigenaren om hun slecht lopende zaak weer op de rails te krijgen. Mede omdat ik zelf ondernemer ben vind ik dit soort programma's altijd wel interessant om te kijken.

Deze keer was Herman met zijn team neergestreken in Oostenrijk. Een Nederlands stel was daar enkele jaren geleden een hotel restaurant begonnen in een toeristische plaats. Maar ondanks het harde werken door deze ondernemers lukte het maar niet om voldoende gasten te trekken en zij hadden daardoor inmiddels ook een flinke schuld opgebouwd.

Tijd dus voor Herman en zijn team om er eens flink de bezem door te halen, het pand werd van binnen en buiten opgeknapt en de marketing werd doorgelicht. Zo kwam ook de website aan de beurt. De hulp van een deskundige werd ingeroepen om eens kritisch naar de website te kijken. De eerste indruk van de website was echter helemaal zo slecht niet, het zag er modern uit, deze keer geen amateuristische website gebouwd door het neefje van, nee er was een professionele designer opgezet.

Toch kwam de deskundige met een opmerkelijke tekortkoming van de huidige website en het gebruik van andere internet middelen door deze ondernemers: het hotel was nergens online te vinden en te boeken! Zelfs op de eigen website was geen mogelijkheid om te reserveren. De website oogde dus weliswaar niet slecht, maar meer als wat informatie geven deed de website niet. En daarnaast was met dus niet aanwezig op bekende sites als Booking.com, Trivago, Zoover etc.

De reactie hierop van de ondernemers was daarna net zo opmerkelijk: "we denken dat dat niet zo belangrijk is". Deze mensen waren toch niet heel oud, maar toch leken ze de internet revolutie gemist te hebben.
Afijn, de deskundige van Herman ging het allemaal regelen voor ze: een bookingstool op de eigen website en de aanmeldingen bij grootste hotel- en vakantiewebsites met pakkende teksten en uitnodigende foto's.

Alles werd geregeld door Herman en zijn team en de ondernemers maakten een nieuwe start. Na enige tijd ging het programma terug naar Oostenrijk om te kijken hoe het ging, of de aanpak zijn uitwerkingen had gehad en de omzet was gestegen. En wat bleek? Het aantal boekingen was in een paar weken tijd ongeveer verviervoudigd, vrijwel allemaal via internet. Voor mij was dat geen verrassing, maar voor de ondernemers wel: "wij wisten niet dat internet zo belangrijk was".

Dit was dus een typisch (lees: extreem) voorbeeld van geen conversie halen uit de website en het internet in het algemeen. Zo zien wij dat echter veel vaker, volgens ons laten veel ondernemers kansen liggen als het gaat om conversie via het internet. Veel websites doen niet veel meer dan informatie geven over het bedrijf, maar potentiële klanten verleiden om met het bedrijf in contact te treden of direct een product te bestellen is er niet.
Dit is dan toevallig een voorbeeld uit de reisbranche, maar conversie optimalisatie is op vrijwel iedere branche toe te passen. Naast de basis principes waaraan een website moet voldoen, zoals een aantrekkelijk design, pakkende gedoseerde teksten etc., kunt u denken aan een offerte formulier, een "bel me terug" button, een live chat, een calculator om een prijs te berekenen etc.. Er zijn legio manieren om de bezoekers van uw website, uw potentiële klanten (!), op actieve manier kennis te laten maken met uw bedrijf, over de streep te trekken om contact op te nemen.

Vraagt u zich wel eens af wat uw website u nu eigenlijk oplevert? Of heeft u alleen maar een website omdat dat tegenwoordig nu eenmaal wordt verwacht? Jammer, want u loopt waarschijnlijk kansen mis!

O ja, mocht u nog een vakantiebestemming zoeken, wij kunnen u een leuk guesthouse in Oostenrijk aanbevelen, gerund door een Nederlands stel die wél vanaf het begin het essentiëel belang van aanwezig zijn op internet hebben begrepen. Kijkt u maar eens op www.hauspiesendorf.com !

Andere blogs die je wellicht interessant vindt

silverstripe conferentie

De Europese SilverStripe conferentie 2017

Op 13 en 14 oktober werd op Malta de jaarlijkse SilverStripe conferentie gehouden onder de naam StripeCon EU (www.stripecon.eu). Ik was de gelukkige om daar namens Hestec bij aanwezig te zijn.

kuddedieren

Gebruikers van Wordpress zijn kuddedieren

Een krachtige stelling! of misschien toch niet zo? Want zijn we niet allemaal een beetje kuddedieren? Ja, de meesten van ons zijn wel een beetje kuddedieren maar gebruikers van Wordpress...

silverstripe in europa

Hoe actief is SilverStripe in Europa?

Onlangs werd in Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië, de jaarlijkse Europese SilverStripe Conferentie gehouden onder de naam StripeCon.Zo’n 80 Europese bedrijven die in SilverStripe CMS & Framework ontwikkelen en mensen...

Wat levert mijn website op? De ROI van een website uitgelegd