Hoe een toevallige website bezoeker een klant wordt

Stefan Hes

5 December 2016

Dit is je vast wel eens overkomen:

Je loopt door de supermarkt. Je hebt een lijstje mee met wat je precies nodig hebt en uiteindelijk kom je met veel meer thuis dan op je lijstje stond.
Of: je loopt door een winkelstraat en bent op zoek naar een nieuwe spijkerbroek, de spijkerbroek vind je niet maar je komt wel met een nieuwe trui thuis.

Het is koopgedrag dat in de offline wereld veelvuldig voorkomt. Toevallige, niet geplande aankopen.

De supermarktketen en de kledingwinkel hebben allerlei slimmigheden bedacht om jou als toevallige passant te verleiden en je allerlei artikelen te laten kopen. Bij de supermarkt staan de chocoladerepen voor de stevige trek en de pepermuntjes voor de frisse adem bewust bij de kassa. Op het moment dat je sta te wachten voor de kassa zie je het staan, je krijgt trek en je pakt een reep mee. Niet alleen supermarkten doen dit, ook bij bouwmarkten, benzinestations en heel veel andere winkels zie je dat tegenwoordig.

supermarkt kassa

Soms vindt een toevallige aankoop plaats in een winkel waar je wel bewust heen ging. Je wilde naar de supermarkt en je komt met meer thuis dan dat op je lijst stond. Soms is het zo dat de toevallige aankoop zelfs plaatsvindt in een winkel waar je helemaal niet van plan was wat te kopen. Je loopt door de winkelstraat en ziet iets in de etalage staan wat je aanspreekt maar waar je eigenlijk niet naar op zoek was.

Het kopen van de pepermuntjes voor de frisse adem of de trui terwijl je op zoek was naar een spijkerbroek zijn latente behoeften. Je koopt iets terwijl je er niet specifiek naar op zoek was.

Komen latente behoeftes ook online voor?

Jazeker, dezelfde mensen in de supermarkt en de winkelstraat lopen zijn ook online en ook online is er een latente behoefte.

Hoe krijg je de mensen met een latente behoefte op je website?

Om op je website of webshop te profiteren van de latente behoefte kun je de volgende strategie toepassen.

  • Vraag je af waar je potentiële klant over nadenkt voordat hij belangstelling krijgt in jouw product of dienst?
  • Schrijf een blog over deze onderwerpen.
  • Schijf ook over de onderwerpen op social media en/of promoot je blog daar.
  • Zorg dus dat je gezien wordt in de oriëntatie fase en zorg dat de personen met de latente behoefte naar jouw website komt.
  • Als de bezoeker op je website komt kan je hem/haar subtiel verleiden.

Samenvattend is dit dus de vraag die je je moet stellen:

"Wat is de stap die de doelgroep onderneemt of de situatie waar de doelgroep zich in bevindt, vòòrdat zij in aanraking komen met mijn product of dienst?"

De latente behoefte kan zomaar eens over gaan slaan in een concrete behoefte en zie daar...een klant die niet van plan was bij jou te kopen doet dat toch!

Laatste tip: Retargeting

Wat in dit kader ook heel interessant en effectief is, is het toepassen van retargeting.
Retargeting werkt als volgt: Op het moment dat een bezoeker op de website komt wordt dit geregistreerd, er wordt een cookie op zijn computer gezet (als hij daar toestemming voor heeft gegeven). Zodra het cookie is gezet krijgt de persoon op andere websites of in de facebook tijdlijn advertenties te zien met jouw aanbod.

 

MEER WETEN OVER WAT JE KUNT DOEN MET CONTENT MARKETING?
Neem vrijblijvend contact met ons op

Andere blogs die je wellicht interessant vindt

efficientie door automatisering

Het verschil tussen het oude en nieuwe werken en denken

Afgelopen week werd ik geconfronteerd met een goed voorbeeld van het verschil tussen het oude en nieuwe werken en denken ofwel tussen bureaucratie en efficiëntie.

ideal qr app

iDEAL QR: een uitstekende aanvulling op de betaalmogelijkheden!

Ook online diensten zoals webshops kunnen gebruik gaan maken van iDEAL QR. Je biedt dan aan klanten de mogelijkheid om bij het afrekenen een QR-code op het beeldscherm te scannen...

kuddedieren

Gebruikers van Wordpress zijn kuddedieren

Een krachtige stelling! of misschien toch niet zo? Want zijn we niet allemaal een beetje kuddedieren? Ja, de meesten van ons zijn wel een beetje kuddedieren maar gebruikers van Wordpress...

Wat is een chatbot en wat kan deze doen voor jouw bedrijf?