Hoe haal ik meer rendement uit mijn website?

Stefan Hes

4 Februari 2014

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig wel een eigen website. Maar levert deze website u ook op wat u er van verwacht? Het komt helaas veel voor dat bedrijven fors hebben geïnvesteerd in een website maar dat deze vervolgens niet het gewenste rendement oplevert.

Hier zijn een paar mogelijke oorzaken voor te bedenken:

  1. Het aantal bezoekers dat uw website bezoekt is te laag.
  2. De algehele uitstraling van uw website sluit niet goed aan bij uw bedrijf, een professioneel bedrijf dient een professionele en betrouwbaar ogende website te hebben.
  3. De bezoekers komen wel op uw website maar doen niet wat u wilt, kopen of informatie opvragen!

Ik ga eerste even heel kort in op het eerste punt. Eerste vereiste om rendement uit uw website te halen is namelijk er voor zorgen dat uw website gevonden wordt. Als er geen of te weinig bezoekers op uw website komen dan zal deze ook nooit renderen. U kunt uw website promoten in de offline media (kranten, vakbladen etc.) maar wat misschien voor de meeste branches nog wel belangrijker is (en bovendien vaak goedkoper) is dat de website goed gevonden wordt in zoekmachines (zoals Google). Om goed vindbaar te zijn in Google moet de website geoptimaliseerd zijn voor Google, dit wordt SEO genoemd (Search Engine Optimization). De vindbaarheid kan nog extra worden verbeterd door te adverteren in zoekmachines (dit heet SEA, Search Engine Advertising). In deze blog gaan wij verder niet op SEO en SEA in, indien u hier meer over wilt weten neem dan gerust contact met ons op.

We veronderstellen in deze blog is dat er wel voldoende bezoekers op uw website komen maar dat de bezoekers veelal slechts rondkijken en niet over gaan tot een actie. Ze vragen geen offerte of aanvullende informatie aan of ze kopen het product niet dat u aanbiedt.

Hoe kan dat nu, zult u zich afvragen en wat moet er gebeuren om wel het juiste rendement uit de website te halen?

Het sleutelwoord in dezen is: Conversie optimalisatie! Er moet voor worden gezorgd dat de bezoekers datgene doen wat u wilt dat ze doen. Deze gewenste handeling wordt een conversie genoemd. Afhankelijk van het doel van uw website kan een conversie bijvoorbeeld zijn: Een ingevuld contactformulier, een bestelling, een inschrijving of een offerte aanvraag.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bezoekers binnen een paar seconden bepalen of een website aansluit bij hun verwachtingen. Als geïnteresseerde bezoekers vroegtijdig afhaken door een gebruiksonvriendelijke website is dat doodzonde. U heeft geïnvesteerd in uw website en in de promotie daarvan, de bezoeker is er maar verdwijnt weer zonder dat hij enige actie heeft uitgevoerd. Jammer! Met dezelfde hoeveelheid bezoekers kunt u door het optimaliseren van de conversie een veel hoger rendement uit uw website halen. Deze rendementsverbetering is bovendien direct meetbaar.

Hoe de conversie van uw website kan worden geoptimaliseerd valt niet zo te zeggen. Allereerst zal een duidelijk doel voor uw website gedefiniëeerd moeten worden. Afhankelijk van het doel dient te worden bepaald welke conversies belangrijk zijn, wat wilt u? Wilt u dat een klant een offerte aanvraagt, een contactformulier invult of zich inschrijft voor een cursus. Als het doel en de daarbij horende conversie(s) zijn bepaald dient een plan te worden gemaakt om de bezoeker te verleiden tot een actie over te gaan.

Essentieële zaken bij conversie optimalisatie zijn:

De website moet een professionele uitstraling hebben, te vaak zien we bij bedrijven die heel serieus bezig zijn een website die gemaakt is door een hobbyist. Mensen, trek de stoute schoenen aan en zeg tegen uw kennis, broer of andere hobbyist die uw website heeft gemaakt dat u toe bent aan iets nieuws. Met alle respect, een website die niet is ontworpen door een vakbekwaam ontwerper zal in veel gevallen nooit rendenment gaan opleveren.
De teksten op de website moeten goed zijn geschreven. Teksten op een website zijn anders dan teksten in bijvoorbeeld een brochure. Omdat een website bezoeker de website heel snel scant is het vooral belangrijk om als het ware met de deur in huis te vallen, laat meteen horen wie je bent en wat je doet zodat de interesse gewekt is. Het herschijven van teksten kan vaak een behoorlijke verbetering van de conversie teweeg brengen.
Zorg er voor dat de bezoeker op de juiste plekken op de website tot actie kan over gaan. Dit wordt 'call to action' genoemd. Het plaatsen van 'call to action' knoppen op de juiste plekken is ongelofelijk belangrijk. De bezoeker moet door een juiste inrichting van de website als het ware naar de knop toe gezogen worden. En...als men dan eenmaal op de knop klikt dan moet het proces daar achter (bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte) ook weer zo eenvoudig mogelijk zijn. Vraag mensen niet meteen de hemd van hun lijf want dan worden ze al moe voor ze begonnen zijn, het gaat er om dat u de belangrijkste informatie verzamelt. Meer informatie vragen kan altijd later!
Dit zijn de belangrijkste tips.

Ik wil afsluiten met een oproep: Vind u dat uw website te weinig oplevert, kom in actie en haal uw website uit het slop! Het is zo zonde als u heeft geïnvesteerd in een website en deze levert vervolgens weinig of niets op.

Andere blogs die je wellicht interessant vindt

siri blog

Whatsapp berichten versturen met Siri

Halverwege september is iOS 10 uitgekomen. iOS 10 bevat een aantal handige nieuwe functies waarvan we er één uitlichten, het versturen van Whatsapp berichten met Siri.

webhosting

Goedkope hosting is vaak funest voor SEO

Als het even kan wil je bovenaan staan in Google of in ieder geval boven je directe concurrenten.

bezoeker met latente behoefte

Hoe een toevallige website bezoeker een klant wordt

Dit is je vast wel eens overkomen: Je loopt door de supermarkt. Je hebt een lijstje mee met wat je precies nodig hebt en uiteindelijk kom je met veel meer...

Hosting voor uw website: goedkoop of duurkoop?