Hoe kom ik bovenaan in Google?

Stefan Hes

26 Mei 2014

Een vraag die ons met grote regelmaat gesteld wordt is: “Hoe kom ik bovenaan in Google?”.
Helaas is het stellen van deze vraag een stuk makkelijker dan het beantwoorden ervan. Er kan er immers maar één bovenaan staan bij een bepaalde zoekopdracht dus al zouden we er al voor kunnen zorgen dat uw bedrijf bovenaan komt, wat krijgt uw concurrent dan te horen als hij ook op zoek gaat naar een bedrijf dat er voor moet zorgen dat hij bovenaan komt.

Dit artikel gaat over de zin en/of onzin van SEO (Search Engine Optimization of Zoekmachineoptimalisatie). SEO heeft in onze ogen niets te maken met het manipuleren van zoekresultaten. Het woord manipuleren heeft een negatieve lading. Google houdt ook niet van het woord en heeft dus allerlei middelen om manipulatie tegen te gaan, zo worden website eigenaren die manipuleren bestraft met een (tijdelijke) boycot of een lagere positie in de zoekresultaten.

Wat is SEO eigenlijk?
De wikipedia definitie van SEO is: “het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine”
Onze definitie is: “Een website zo maken en promoten zoals Google dat graag ziet”.

Om meer over SEO te kunnen vertellen is het eerst van belang om een heel klein beetje te weten over hoe Google werkt. Eén van de succesfactoren van Google is dat zij websites beoordelen op basis van relevantie. Relevante websites komen in het zoekresultaat boven minder relevante sites.

Google hanteert dus een bepaalde methode om te beoordelen of een site relevant is of niet. Je zou zeggen, oke dan moeten we deze methode dus doorgronden, als we weten hoe Google tot zijn beoordeling komt kunnen we daarop anticiperen. Helemaal waar, maar de methode van Google is allang niet meer zo eenvoudig als hij in de begintijd was.

Een stukje geschiedenis...
We beginnen met twee redelijk eenvoudige criteria die Google hanteert om te beoordelen of een website relevant is of niet:

  1. De inhoud van de site: Hoe vaak komen bepaalde woorden op een site voor?
  2. Het aantal links dat naar de site verwijst. Met andere woorden, als er vanaf een andere website doorgeklikt kan worden naar uw website levert dit extra punten op.

Aanvankelijk was dit zo'n beetje wat Google deed. Echter, dit leidde al heel snel tot allerlei trucjes die mensen gingen gebruiken. Keyword spamming (er voor zorgen dat bepaalde woorden heel veel voorkomen) en linkfarming (sites met alleen maar doorverwijzigen naar andere sites) werden veelvuldig toegepast en zorgden voor een positie hoog in de zoekresultaten.
Google ging zijn methode aanpassen, ze gingen sites die aan keyword spamming deden straffen en voor wat betreft de links pastte ze de methode dusdanig aan dat er gekeken werd of de link op een relevante site stond of niet. Een link op een relevante site zorgde voor bonuspunten, was de site niet relevant dan zorgde het juist voor strafpunten.

De laatste jaren heeft Google maatregel op maatregel genomen tegen de vele trucs die werden uitgehaald om hoger in de zoekresultaten te komen. Het zoekmechanisme is hierdoor steeds ingewikkelder geworden en is dus ook moeilijker te doorgronden. Wel staat vast dat het waarschijnlijker is dat uw webiste daalt in de ranking als u probeert het zoekresultaat te beïnvloeden dan dat deze zal stijgen.

Hoe moet het dan wel?
Het gaat allemaal om kwaliteit. De website moet technisch goed opgezet zijn maar een kwalitatief goede inhoud is minstens zo belangrijk. Als een tekst op de website niet goed genoeg is om bezoekers en links van andere sites te genereren, dan maakt het weinig uit of de site technisch optimaal is. Andersom geldt hetzelfde: een uitstekende tekst op een site die voor de Google 'robot' onleesbaar is zal ook niet goed scoren.

De 'robot' van Google speurt dagelijks het hele internet af. Hij 'leest' teksten en volgt linkjes.
Pagina's die de robot niet begrijpt laat hij links liggen. Help je de robot een beetje dan krijg je zijn waardering, hij beloont je met een betere ranking. Je kan de robot helpen door bijvoorbeeld goede titels voor pagina's te kiezen, een korte samenvatting van de inhoud op te geven en bij plaatjes te zeggen wat er op het plaatje te zien is (middels een zogenaamde 'alt' tekst). Deel de pagina netjes in met kopjes boven de teksten en zorg dat linkjes duidelijke namen hebben.
Enkele veel gemaakte 'fouten' zijn bijvoorbeeld: een kop 'home' boven een tekst op de openingspagina, hier kan je beter 'welkom' van maken omdat 'welkom' waarschijnlijk beter aansluit bij de tekst die er onder staat. Een ander voorbeeld: een linkje 'klik hier' kan beter worden vervangen door bijvoorbeeld 'hoe ik beter in Google scoor'.
En zo zijn er nog een aantal redelijk eenvoudige tips om het zoekresultaat sterk positief te beïnvloeden. Indien u dit soort zaken goed op orde heeft doet u het vaak al stukken beter dan uw concurrentie, u zal merken dat de bezoekersaantallen op uw website toenemen. Het feit dat u goed over uw teksten heeft nagedacht zal er bovendien toe leiden dat uw bezoekers uw site meer waarderen en dus eerder over gaan tot een vervolgstap, namelijk contact met u opnemen.

Conclusie
Tot slot een korte conclusie. De vraag 'Hoe kom ik bovenaan in Google?' kent helaas geen antwoord. Als de vraag iets anders wordt gesteld is een antwoord wel mogelijk. U zou beter kunnen vragen 'Hoe kom ik zo hoog mogelijk in Google?'. Het antwoord daarop is, zorg dat uw site zowel technisch als inhoudelijk goed is ingericht. De bezoekers van uw site, waar Google er één van is, moeten u vertrouwen. Vertrouwen moet u opbouwen, maar als men u eenmaal vertrouwt dan zal dit leiden tot links naar uw website. Google ziet dit en hanteert het simpele principe: als al deze (relevante) bedrijven of organisaties de site vertrouwen dan vertrouwen wij hem ook.
Feitelijk is het zo dat hetgeen andere over u zeggen belangrijker is dan hetgeen u zelf zegt, van de andere kant is datgene wat u over u zelf zegt natuurlijk heel belangrijk om er voor te zorgen dat andere positief over u zijn.

Andere blogs die je wellicht interessant vindt

chatbot kunstmatige intelligentie

Wat is een chatbot en wat kan deze doen voor jouw bedrijf?

Wellicht heb je de term chatbot de laatste tijd vaker horen vallen? Dat kan kloppen want de chatbot lijkt opeens hot te zijn sinds Facebook, Microsoft, Apple etc.

bezoeker met latente behoefte

Hoe een toevallige website bezoeker een klant wordt

Dit is je vast wel eens overkomen: Je loopt door de supermarkt. Je hebt een lijstje mee met wat je precies nodig hebt en uiteindelijk kom je met veel meer...

welk cms moet ik kiezen

Welk CMS moet ik kiezen?

Vorige week werden wij benaderd door een startend bedrijf. Men wilde een WordPress website, de vraag was of wij deze konden leveren.

Is daar geen app voor?