Is daar geen app voor?

Stefan Hes

1 Juli 2014

Stel je hebt een probleem of je zoekt iets? Wat doe je? Even googlen....of nog mooier, misschien is er wel een app voor. Als er geen app voor is, is de verbazing groot want waar is nu tegenwoordig geen app voor.

Het is verbazingwekkend maar we zijn in de afgelopen, laten we zeggen 1 tot 3 jaar, razendznel gewend geraakt aan en verwend geraakt door het enorme aanbod aan apps. Kleine applicaties die werken op een smartphone of tablet, applicaties die eenvoudig en door iedereen zijn te bedienen en die ook nog eens bijna niets kosten.
De opkomst van het mobiele internet, de data in de cloud en het enorme aanbod aan apps heeft voor een enorme verandering in ons dagelijks leven gezorgd. We zijn altijd online, we hebben altijd een 'lijntje' open met onze vrienden en we delen alles wat we meemaken.

Door deze veranderingen gebruikt een groot deel van de mensen dagelijks IT apparaten en IT toepassingen. Dat dit invloed heeft op het bedrijfsleven staat buiten kijf, er bestaat zelfs een woord voor: 'Consumerization'.

Consumerization
Automatiseringsprojecten werden tot voor kort altijd bedacht en uitgevoerd door de IT afdeling van een bedrijf, soms werd daar een manager bij betrokken om het proces in kaart te brengen maar de eindgebruiker werd niet of zelden betrokken. Door het nieuwe gedrag van consumenten is dat aan het veranderen. Doordat we thuis zoveel IT toepassingen gebruiken zijn we allemaal ervaringsdeskundigen geworden. De ervaring die we thuis hebben nemen we mee naar ons werk en eigenlijk verwachten we het gemak dat we thuis hebben ook op het werk. De vraag "waarom hebben we daar geen app voor?" is dan ook steeds vaker op de werkvloer te horen.

Een praktijkvoorbeeld:
Een servicemonteur die bij de klanten langs gaat vult nog steeds papieren werkbonnen in. Als hij een foto wil maken van een situatie moet hij deze eerst naar zichzelf e-mailen en dan als hij terug komt op kantoor opslaan in een mapje van de klant.

Een app kan hier veel voordelen bieden en het gemak dat de monteur thuis met veel dingen wel ervaart naar de werkvloer brengen.

Vroeger had de servicemonteur geen idee wat er mogelijk was, nu zal hij naar zijn baas of naar de IT afdeling stappen met de vraag: "waarom hebben we daar geen app voor?".

Wat moet je met al die ervraringsdeskundigen?
Is het meedenken over IT toepassingen van de eindgebruikers nu handig of irritant, een kans of een bedreiging?
De IT afdeling zal het wellicht irritant vinden en een bedreiging vinden, ze zullen zich ook zorgen maken over de veiligheid van nieuwe toepassingen, een zorg die terecht is.
Echter het is ook een enorme kans als de medewerkers op de werkvloer meedenken over IT oplossingen. De medewerker krijgt het gevoel dat hij gehoord wordt, de kloof is weg. Men krijgt niet meer iets opgedrongen maar denkt mee. De voldoening neemt toe, de processen verbeteren! Een enorme kans!
Apple en Google denderen voort dus de vraag van de medewerker blijven negeren is bijna geen optie!

Andere blogs die je wellicht interessant vindt

efficientie door automatisering

Het verschil tussen het oude en nieuwe werken en denken

Afgelopen week werd ik geconfronteerd met een goed voorbeeld van het verschil tussen het oude en nieuwe werken en denken ofwel tussen bureaucratie en efficiëntie.

roi panel

Wat levert mijn website op? De ROI van een website uitgelegd

Natuurlijk wil iedereen graag geld verdienen met een website. Uit onderzoek blijkt dat de meeste bedrijven geen idee hebben wat hun website eigenlijk oplevert.

website rendement

Hoe haal ik meer rendement uit mijn website?

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig wel een eigen website. Maar levert deze website u ook op wat u er van verwacht? Het komt helaas veel voor dat bedrijven fors hebben...

Bent u tevreden met uw website conversie?