Met HTTPS beter vindbaar in Google?

Eric Hes

5 December 2014

Normaal gesproken deelt Google maar weinig informatie over het algoritme dat ze gebruiken om zoekmachine positionering te bepalen. Echter, dit najaar bracht Google naar buiten dat ze websites die gebruik maken van een beveiligde https-verbinding gaan belonen met een hogere score in de zoekresultaten.

Dat meldt Google op zijn officiële blog. Met een HTTPS-verbinding moedigt Google het gebruik van betere beveiliging aan en zal het aftappen van data een stuk lastiger worden dan bij een "normale" verbinding.

Wat is het verschil?

U herkent een beveiligde website aan de extra S in de URL, dus HTTPS:

  • http://www.uwdomein.nl is een gewone website
  • https://www.uwdomein.nl is een beveiligde website

https image

Betekent dit dat alle websites moeten overstappen naar een beveiligde verbinding?

Volgens Google heeft in eerste instantie het wel of niet hebben van een beveiligde verbinding nog maar een kleine invloed op de positie in de zoekresultaten. Andere factoren, zoals de kwaliteit van de content, spelen nog altijd een belangrijkere rol. In de toekomst zal Google de site beveiliging echter een grotere rol laten spelen bij het bepalen van de positie in de zoekresultaten.

Het is dus wel duidelijk dat HTTPS een steeds grotere voorkeurspositie in gaat nemen, niet alleen voor Google maar ook voor bezoekers zien we dat privacy en beveiliging steeds belangrijker wordt. Een HTTPS website geeft een betrouwbaardere indruk door het versleutelicoontje dat wordt getoond in de adresbalk. In de meeste browsers wordt de adresbalk van HTTPS sites, afhankelijk van het certificaat dat wordt gebruikt, gedeeltelijk groen. Je kunt je voorstellen dat dit soort elementen bij vertrouwelijke zaken, zoals het doen van een online aankoop, meewegen bij de keuzes van bezoekers.

Er zijn dus meerdere signalen dat het gebruik van HTTPS voor uw website nu en in de toekomst positief kan uitpakken.

Ons advies: implementatie https wel of niet doen?

Onze conclusie is dat de overstap naar https wel degelijk interessant kan zijn, zowel voor de SEO als voor het uitstralen van vertrouwen richting de bezoekers van uw website. Maar het is ook weer afhankelijk van het type website en de branche waarin u werkzaam bent. Indien u een webshop heeft adviseren wij sowieso om zo snel mogelijk over te stappen naar https. Maar ook bij een website in een branche waar het uitstralen van vertrouwen essentiëel is, denk bijvoorbeeld aan beveiligingsbedrijven of bedrijven die financiëel advies geven, geeft HTTPS ons inziens een meerwaarde.
In overige gevallen kan https in de toekomst een steeds belangrijkere rol gaan spelen, maar vooralsnog is het zeker niet nodig om direct HTTPS te implementeren.

Technisch en financiëel

Voor de implementatie moet in ieder geval met de volgende zaken rekening worden gehouden:

  • Er moet worden geïnvesteerd in een SSL certificaat, de hoogte van deze investering hangt af van het type certificaat dat u wenst en de geldigheidsduur.
  • Het certificaat moet worden geïnstalleerd op uw webserver/hosting omgeving.
  • Alle interne links moeten worden worden gewijzigd naar HTTPS.

Wilt u meer informatie of een advies voor uw situatie? Neemt u dan gerust contact met ons op.

 

Andere blogs die je wellicht interessant vindt

business proces

Hoe een business proces app je organisatie verder kan brengen

Bestaande informatiesystemen, het zijn vaak grote omvangrijke en complexe ERP systemen. Ze ondersteunen het bedrijfsproces en zijn dus niet weg te denken.

chatbot kunstmatige intelligentie

Wat is een chatbot en wat kan deze doen voor jouw bedrijf?

Wellicht heb je de term chatbot de laatste tijd vaker horen vallen? Dat kan kloppen want de chatbot lijkt opeens hot te zijn sinds Facebook, Microsoft, Apple etc.

welk cms moet ik kiezen

Welk CMS moet ik kiezen?

Vorige week werden wij benaderd door een startend bedrijf. Men wilde een WordPress website, de vraag was of wij deze konden leveren.

Het belang van een goede website wordt nog steeds onderschat