SEO in 2017: Hoe je eindelijk die nummer 1 positie pakt

Stefan Hes

28 November 2016

Om me heen hoor ik wel eens mensen zeggen:
“SEO, dat is toch zo'n gehypte term die op z'n retour is. Daar kan je toch niet zoveel meer mee. Tegenwoordig is het toch vooral belangrijk om een goede blog te hebben en om regelmatig iets te schrijven op social media. Google vind je dan vanzelf wel. En als je dan toch op nummer 1 in Google wil staan kan je die nummer 1 positie toch gewoon kopen?”

Mijn reactie is steevast:
“SEO is nog steeds zeer relevant, voor veel bedrijven zelfs meer relevant dan ooit.”

seo2

Dat de SEO van nu iets anders is dan de toegepaste regeltjes van pakweg 5 jaar geleden is waar. Maar de manier waarop Google zijn zoekmachine steeds meer ontwikkeld en slimmer maakt dwingt ons bijna om ook de websites aan te passen. Zeker voor bedrijven die geen hoog budget voor adverteren hebben levert een goed geoptimaliseerde website heel veel op. Scoren in organische (niet betaalde) zoekresultaten van bijvoorbeeld Google en Bing trekt veel gratis bezoekers naar je website en elke gratis bezoeker is een potentiële klant.

"DE SEO van nu is iets anders dan de SEO van 5 jaar geleden"


Het is waar dat de nummer 1 positie in een zoekmachine te koop is (d.mv. een advertentie). De prijs die hiervoor betaald moet worden is in 2016 echter behoorlijk gestegen. Dat geldt met name voor Google. Google heeft in 2016 de getoonde advertenties (betaalde zoekresultaten) verminderd. Misschien kan je je nog herinneren dat er ook aan de zijkant advertenties stonden. Al een tijdje niet gezien, toch? Klopt, die zijn verdwenen. Er staan nu maximaal 4 advertenties bovenaan en 3 onderaan. Het gevolg van deze wijziging is desastreus voor bedrijven met een niet zo groot marketing budget.
google adwords
Er is minder plek gekomen voor de advertentie dus de strijd om een plek is heviger geworden. Het gevolg is dat de CPC (kosten per klik) voor populaire zoekwoorden meer dan verdubbeld zijn. Partijen met een groot budget kunnen dat betalen, de kleinere haken af.

"Adverteren op Google is in 2016 duurder geworden"

Als je als nummer 1 in de organische zoekresultaten komt, staat jouw bedrijf direct onder de bedrijven die grof geld (vaak meerdere euro's) per klik betalen. Een klik op een organisch (lees: echt of zuiver) zoekresultaat kost niks.

 

seo 2017

Wat is belangrijk voor SEO in 2017?

Het allerbelangrijkste is gebruikerservaring, het beleid van Google is al jaren gericht op goede en relevante content. Google wil de ranking van zijn zoekresultaten niet laten bepalen door degene die de regeltjes het beste toepast maar door degene die de beste relevante informatie levert, informatie die in de zoekopdracht is gevraagd.

Voor ik verder in ga op de SEO ontwikkelingen en aandachtspunten voor 2017 loop ik eerst graag even de SEO basis regels door die al langer bestaan maar nog steeds heel belangrijk zijn:

  1. Zorg ervoor dat jouw website zich zo goed mogelijk houdt aan de richtlijnen voor webmasters die Google heeft gepubliceerd.

  2. Gebruik je belangrijkste zoekterm die bij de pagina hoort in het webadres (de URL), voorbeeld: kijk bovenaan in je browser wat het web adres van deze pagina is.

  3. Gebruik je belangrijkste zoekterm ook in de titel van de pagina. Zowel in de browsertitel (title tag) als de titel op je pagina (de H1 tag).

  4. Schrijf een goede korte omschrijving van hetgeen op de pagina te vinden is en plaats die in de description metatag. Deze omschrijving telt niet mee bij het bepalen van de ranking maar wordt wel getoond bij het zoekresultaat. Door een goede omschrijving verleid je mensen om door te klikken naar jouw website.

  5. Gebruik de belangrijkste zoektermen regelmatig in je tekst, met name in de eerste 100 woorden van je tekst. Doe dit zeker niet te geforceerd. Het belangrijkste is dat de tekst prettig leest en gewaardeerd wordt door de bezoekers. Schrijf dus voor de bezoekers en houd een heel klein beetje de zoekmachine in het achterhoofd.

  6. Maak de inhoud van de website goed leesbaar en relevant, laat alles in overeenstemming zijn met de titel en de url.

  7. Gebruik indien mogelijk links naar andere websites als die links ondersteunend en relevant voor het verhaal zijn.

  8. Zorg voor backlinks (links vanaf andere websites) naar jouw website.

  9. Gebruik afbeeldingen met logische namen, hezelfde geldt voor video en geluidsfragmenten.

  10. Zorg ervoor dat de hele website mobiel vriendelijk is.

  11. Zorg ervoor dat de website snel wordt geladen. (nieuwste techniek om dit op mobile te bereiken: Accelerated Mobile Pages).

  12. Zorg voor een sitemap die up to date is en vindbaar is voor Google.

  13. Corrigeer indexeringsfouten, deze worden aangegeven is de Google Search Console.

  14. Voorkom gebroken links (links naar pagina's die niet meer bestaan), dus controleer hier regelmatig op. Ook hiervoor kan je de Google Search Console gebruiken.

SEO in 2017...

Altijd leuk om een prognose voor een komend jaar te maken en nog leuker om een jaar later te kijken wat er van uitgekomen is. Ik zal hieronder een aantal zaken aanstippen waarvan ik denk dat ze de aandacht verdienen in 2017. De lijst zal wellicht niet helemaal compleet zijn, het zijn de belangrijkste zaken voor SEO in 2017.

Helpt een blog echt om mijn website beter vindbaar te maken en waarom?

Ja, het helpt echt. Wij adviseren onze klanten dan ook vaak om een blog te beginnen. De belangrijkste oorzaken dat een blog helpt om je website beter vindbaar te maken zijn:

  • Je schrijft over verschillende onderwerpen en zal worden gevonden als mensen zoeken op deze onderwerpen. Schrijf je over een onderwerp waar nog niet heel veel over geschreven is dan zal jouw artikel meteen hoog in de zoekresultaten komen.

  • Je website blijft actueel. De zoekmachines waarderen het enorm als een website regelmatig verandert. Een website die statisch is zal langzaam wegzakken in de zoekresultaten.


blog banner

Een mooie bijkomstigheid van het bloggen is dat je je kennis deelt met je (toekomstige) klanten. Het zorgt ervoor dat je als expert gezien wordt. Je wordt een autoriteit, bezoekers blijven langer op je website en ook dat meet de zoekmachine weer en levert je een hogere positie op in de zoekresultaten.

Even een praktijkvoorbeeld over hoe onze blog dagelijks veel bezoekers naar onze website trekt. Wij schreven begin 2015 een blog artikel over de 5 belangrijkste nadelen van Wordpress. Hier is zeer weinig over geschreven doordat Wordpress heel veel gebruikt wordt en de meeste mensen er enthousiast over zijn. Een artikel schrijven over de nadelen leverde dus een ‘niche-artikel’ op (artikel met een onderwerp waar weinig over geschreven is).
Indien iemand zoekt op de term ‘nadelen van wordpress’ dan komt ons blog artikel nog steeds heel hoog in de zoekresultaten (positie 1 of 2). Dit brengt dagelijks meerdere bezoekers naar onze website, bezoekers die meestal bezig zijn zich te oriënteren over welk CMS ze willen gebruiken voor hun nieuwe website, deze bezoekers zijn voor ons dus potentiële klanten.

Schrijf mooie artikelen voor jouw doelgroep

Schrijven voor je doelgroep, voor de bezoekers van jouw website, de bezoekers die je graag op je website wilt hebben. Schrijf teksten waar men gelukkig van wordt, teksten die ontroeren, mensen aan het denken zetten, teksten die men graag leest. De zoekmachines gaan steeds beter waarnemen of een tekst gewaardeerd wordt en als een tekst gewaardeerd wordt, wordt dit ook beloond.

Google meet dit o.a. aan de hand van de dwell time, dat is kortgezegd de tijd dat iemand op je website is voordat hij weer terugkeert naar de zoekresultaten. Indien men heen snel terugkeert is het oordeel van bezoeker dus (waarschijnlijk) dat het gezochte niet aansloot op zijn zoekvraag.

Schrijf beter dan je concurrenten

De essentie van SEO of eigenlijk het doel van SEO is hoog komen in de zoekresultaten van de zoekmachine. Niet alleen hoog komen is belangrijk, het liefste hoger dan je directe concurrenten.

Als je een blog schrijft zal je een onderwerp moeten bedenken. Over veel onderwerpen is al iets geschreven. Dat is op zich geen ramp maar ga iets bestaands niet overschrijven. Leg er je eigen ziel in en als je niet goed bent in schrijven besteed het dan uit. Een tekst moet boeien. Als je beter schrijft dan je concurrenten zal je niet alleen hoger in de zoekresultaten komen maar je wordt ook beter gewaardeerd. Mensen zullen denken: “Die heeft er wel verstand van, ik ga met dit bedrijf eens contact opnemen”.

Kunstmatige intelligentie met Google Rankbrain

brainHoewel er meer zoekmachines zijn waar ook zeker rekening mee moet worden gehouden is Google uiteraard verreweg de meest gebruikte en daarmee ook de belangrijkste. Google gaat steeds meer doen met kunstmatige intelligentie en machine learning, ze hebben dat Rankbrain genoemd. Rankbrain is er op gericht om het gedrag van Google gebruikers te analyseren, de vele factoren die door Rankbrain worden geanalyseerd worden samen gebruikt als ranking factor. Hoe dit precies werkt weet eigenlijk niemand, zelfs veel engineers bij Google zelf niet. Rankbrain kan gezien worden als een soort robot die verbanden ontdekt, Rankbrain kijkt dan ook meer naar je website als geheel (de samenhang) dan naar de individuele pagina’s.

Waar Google naar toe wil is dat de zoekmachine steeds meer verbanden gaat leggen tussen afzondelijke zoekopdrachten van dezelfde gebruiker. Daar wordt Rankbrain voor gebruikt. Het getal (de beoordeling) die uit Rankbrain komt is nu al het op twee na belangrijkste criterium in het zoek algoritme.

Snelheid van de website

De snelheid van je website (hoe lang duurt het voordat deze wordt geladen) wordt enorm belangrijk. Tot nu toe was dit slechts een kleine factor in het zoek algoritme van Google. In zijn eigen blogs heeft Google aangegeven dat de snelheid van een website veel belangrijker gaat meewegen. Het wordt één van de belangrijkste factoren in het zoek algoritme. zie ook het artikel: Google started ranking websites based on load time and speed.

Mobiel, mobiel, mobiel

Je herinnert je nog wel de geschiedenislessen waar je jaartallen van belangrijke gebeurtenissen uit je hoofd moest leren. Ik heb niet de illusie dat SEO in de geschiedenisboeken gaat komen maar als dat wel zo zou zijn dan zou 21 april 2015 een belangrijke datum zijn.

Het is de datum dat Google begon om mobiel vriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten. Een ingrijpende maatregel. We zijn inmiddels ruim 1,5 jaar verder en in die 1,5 jaar is Google blijven hameren op een goede mobiele website. Naar onze mening is dat ook wel terecht, zo’n 60% van alle zoekopdrachten komt tegenwoordig vanaf een mobiel apparaat. Indien iemand moet ‘zoomen’ om jouw website te kunnen lezen gaat hij liever naar de website van de concurrent.

Als wij het internet afspeuren zijn we verbaasd hoeveel bedrijven er desondanks zijn die nog steeds geen mobiele versie van hun website hebben. Denk er om: je mist echt de boot!

Gescheiden index voor mobiel en desktop

Een belangrijke ontwikkeling in 2017 is dat Google zijn zoekindex gaat opsplitsen. Dit wil zeggen dat er een aparte ranking komt voor mobiel en voor desktop. Wat betekent dit?

Het betekent vooral dat je er voor moet zorgen dat de mobiele versie van je website voldoende informatie moet bevatten. Sommige bedrijven hebben de keuze gemaakt om op hun mobiele website minder informatie weer te geven dan op de desktop versie. Dat zal nu gevolgen hebben omdat de desktop versie bij het bepalen van de ranking voor mobiel dus buiten beschouwing wordt gelaten.

Vergeet Bing niet

Bing? Ja, Bing. Bing is de zoekmachine van Microsoft en is de standaard zoekmachine die is ingesteld als mensen starten met Windows 10. Door de overgang naar Windows 10 zijn automatisch meer mensen Bing gaan gebruiken, ook omdat Bing lijkt op Google en sommige mensen niet echt nadenken welke zoekmachine ze willen gebruiken. Als Bing dus als standaard ingesteld staat gebruiken veel mensen automatisch Bing.

Bing heeft in de Verenigde Staten een marktaandeel van 25 a 30%, al gaat je business dus de grens over dan moet je Bing helemaal serieus nemen.
Een voordeel van optimaliseren voor Bing is dat de concurrentie daar meestal nog niets aan doet. Het is dus makkelijker om boven je concurrenten te komen in de zoekresultaten.

Welke regels er gelden voor Bing? Veel dezelfde of vergelijkbare als voor Google. Hestec houdt bij de optimalisatie standaard rekening met Bing en ook in onze SEO rapportage zie je je score op Bing terug.

Maar hoe kom je nu op nummer 1?

Bijna vergeten maar de titel van dit blog was "SEO in 2017, hoe je eindelijk de nummer 1 positie pakt". 

seo number1

Wij krijgen vaak de vraag: "Ik wil op nummer 1 in Google staan, kunnen jullie daar voor zorgen?" Het antwoord dat wij geven: "Dat kunnen we proberen maar zeker niet garanderen. Ieder ander bedrijf die hier garanties over geeft liegt."

Het lukt ons heel vaak wel om op een combinatie van zoekwoorden een nummer 1 positie te verkrijgen maar wat we in ieder geval altijd garanderen is dat de website niet onnodig laag in de zoekresultaten komt.

Het antwoord op de vraag hoe je een nummer 1 positie pakt is: schrijf waardevolle content (bijvoorbeeld in de vorm van een blog) en zoek naar onderwerpen waar weinig over geschreven is.

Wij wensen je alvast een vindbaar 2017!

Andere blogs die je wellicht interessant vindt

idin promo

IDEAL heeft een broer: iDIN, een nieuwe online inlogmethode

Dat iDEAL een broer zou krijgen was al een tijdje bekend. Op 11-11-2016 is het broertje geboren en hij heet iDIN.

website rendement

Hoe haal ik meer rendement uit mijn website?

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig wel een eigen website. Maar levert deze website u ook op wat u er van verwacht? Het komt helaas veel voor dat bedrijven fors hebben...

amp blog promo image2

Accelerated Mobile Pages (AMP) van Google, wat is het en wat doet het?

Het is niet nieuw, het is wel nog heel onbekend. Dit is de reden dat we in dit blog artikel aandacht besteden aan de Accelerated Mobile Pages.

Hoe een toevallige website bezoeker een klant wordt