Welk CMS moet ik kiezen?

Eric Hes

8 November 2013

Vorige week werden wij benaderd door een startend bedrijf. Men wilde een WordPress website, de vraag was of wij deze konden leveren. De eerste wedervraag die wij aan deze persoon stelde was: “Mogen we vragen waarom u specifiek om een WordPress website vraagt, heeft u ervaring met WordPress of heeft u andere redenen dat u persé een site met het WordPress CMS wilt?”.
Het antwoord: “Ik heb gehoord dat WordPress populair en goed is, wat het verder is en wat ik er eigenlijk mee kan weet ik zelf nog niet”.

De vraag die dit bedrijf stelde klopt eigenlijk al niet eens. Uiteraard begrijpen we wat men bedoelt en wat men wil maar de vraag zou eigenlijk moeten zijn: “Ik wil een website en ik wil een CMS gebruiken voor het beheer van mijn website.” Als u namelijk een website laat ontwikkelen, dan is het CMS dat u gaat gebruiken (als het een goed CMS is) niet bepalend voor het uiterlijk van een website. Er kan dus niet worden gesproken over een 'WordPress website'. Het type websites dat wordt beheerd door het WordPress CMS kan net zo goed aan een ander CMS worden gekoppeld.

Oke, even een stapje terug. Wat is eigenlijk een CMS en wat kan je er mee? CMS staat voor Content Management Systeem. Door een CMS te gebruiken kunt u op op relatief eenvoudige wijze een website beheren. Met een CMS kan een gebruiker bijvoorbeeld zelf, zonder hulp van een websitebouwer, teksten wijzigen, pagina’s toevoegen en afbeeldingen plaatsen op zijn site. Er zijn talloze Content Management Systemen op de markt. De essentie van elk CMS is gelijk, het kunnen onderhouden van uw website, toch werkt elk CMS net iets anders.

Waarom een CMS?
Door een CMS te gebruiken voor het onderhouden van uw website kunt u de site makkelijker actueel houden. U hoeft niet elke keer de leverancier van uw website te bellen, dit bespaart kosten en tijd. Door snel te kunnen schakelen wordt u website interessanter. Als uw website regelmatig van nieuwe informatie wordt voorzien dan scoort deze ook hoger in Google.

De verschillen tussen de CMS-en
Zoals gezegd zijn er nogal wat Systemen op de markt. Er zijn veel zogenaamde 'open-souce' cms-en, en er zijn ook bedrijven die een eigen CMS hebben ontwikkeld en dit leveren bij de websites die zij bouwen. Er zijn systemen voor blogs, voor webshops, voor forums, voor nieuwsbrieven, wikipedia-achtige websites etc. etc. En dan zijn er ook nog systemen die (bijna) alles in huis hebben. Eén van de belangrijkste zaken voor u als eindgebruiker is natuurlijk dat er goed en eenvoudig met een CMS gewerkt kan worden. Het moet geen zoekplaatje zijn, anders zou u alsnog voor elke actie uw leverancier moeten bellen.

De keuze van een CMS
Hoe kiest u nu een CMS? Te vaak wordt de keuze van een CMS bepaald door de leverancier die u kiest, bedrijven die websites ontwikkelen leveren bij die website meestal een vast CMS of soms is er de keuze uit 2 CMS-en. Hoewel het (te) weinig gebeurt zou men bij het kiezen van een CMS eigenlijk eerst de doelstellingen van de website in kaart moeten brengen. U zou zich dus moeten afvragen waarom u eigenlijk een website wilt, wat verwacht u van een website, wat moet hij doen en wat moet hij u opleveren? Wilt u producten verkopen, uw mening onder de aandacht brengen of wilt u misschien populair worden op social media? Dit zijn allemaal doelstellingen die een invloed kunnen hebben op de keuze van een CMS.
Bij het vaststellen van de doelstellingen is het ook belangrijk om naar de toekomst te kijken. Wilt u uw site wellicht later uitbreiden. Als u later wilt uitbreiden dan kan het gekozen CMS daarop een beperking vormen. U moet dan overstappen naar een ander CMS, dit kost uiteraard weer geld en u moet zich ook weer een nieuw systeem eigen maken.

Verdere punten die de keuze voor een CMS kunnen beïnvloeden:

  • Wat wilt u op de website tonen, hoe wilt u dat tonen en kan het CMS dat aan.
  • Wat is het kennisniveau van de gebruikers die met het CMS moeten gaan werken, sommige CMS-en vereisen een basis kennis van HTML, bij anderen is dat in het geheel niet nodig.
  • Wilt u zelf heel veel handelingen kunnen doen of wilt u dat de moeilijke meer technische dingen zijn afgeschermd?
  • De prijs misschien?
  • Open-source of geen open-source?

Op het laatste punt wil ik nog even kort in gaan. Open-source of geen open-souce? Aan beiden kleven voor- en nadelen. Een heel belangrijk voordeel van open-source vinden wij het feit dat de klant felexibel is in zijn keuze van leverancier. Mocht de leverancier geen goede service bieden of failliet gaan dan kunt u als u voor een open-source systeem heeft gekozen altijd makkelijk overstappen naar een andere leverancier die bekend is met hetzelfde open-source systeem.

Wat is nu de moraal van dit verhaal?
Is het dus eigenlijk zo dat er eerst een CMS gekozen moet worden en dan pas een leverancier? Ja, zo zou het eigenlijk wel moeten zijn. Maar eerlijk is eerlijk, een slechte of niet betrouwbare leverancier met een voor u goed CMS, dat gaat ook niet werken. Misschien is de beste weg nog wel om met de leverancier waarbij u een goed gevoel heeft te gaan praten en dan samen met hem/haar te bepalen of het CMS waar zij mee werken de doelstellingen die u heeft voor uw website kan bewerkstelligen.

Andere blogs die je wellicht interessant vindt

efficientie door automatisering

Het verschil tussen het oude en nieuwe werken en denken

Afgelopen week werd ik geconfronteerd met een goed voorbeeld van het verschil tussen het oude en nieuwe werken en denken ofwel tussen bureaucratie en efficiëntie.

website rendement

Hoe haal ik meer rendement uit mijn website?

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig wel een eigen website. Maar levert deze website u ook op wat u er van verwacht? Het komt helaas veel voor dat bedrijven fors hebben...

chatbot kunstmatige intelligentie

Wat is een chatbot en wat kan deze doen voor jouw bedrijf?

Wellicht heb je de term chatbot de laatste tijd vaker horen vallen? Dat kan kloppen want de chatbot lijkt opeens hot te zijn sinds Facebook, Microsoft, Apple etc.

Zelf teksten schrijven voor uw website of toch maar laten schrijven?