Zelf teksten schrijven voor uw website of toch maar laten schrijven?

Eric Hes

23 December 2013

Te vaak zien wij mooie websites waarin veel is geïnvesteerd, maar waarbij dan bezuinigd is op een essentiëel onderdeel: de teksten. Het schrijven van teksten is vaak iets waarvan wordt gedacht, dat doen we zelf wel even. Soms kan dat maar lang niet iedereen blijkt in staat te zijn om een tekst te schrijven die zodanig geschreven is dat een bezoeker van de website wordt verleid om een aankoop te doen, een offerte aan te vragen of een contactformulier in te vullen. Tekstschrijven is een vak en een goed geschreven tekst kan het rendement dat uw website oplevert drastisch verhogen!

In deze blog geef ik u een kleine inkijk in het werk van een tekstschrijver. Aan de hand van 4 tips laat ik u weten wat de belangrijkste criteria waar een tekstschrijver zich aan houdt als hij teksten voor uw website gaat schrijven.

Tip 1: Kom in teksten op de website direct ter zake

Kom in teksten op de website direct ter zake, dat is de essentie van het schrijven van een goede tekst voor een website. Websites worden anders gelezen dan traditioneel drukwerk, dus het is van belang daar rekening mee te houden.
Websites worden meer "gescand" dan gelezen, volgens een vast F-vormig patroon: eerst de bovenbalk, dan links het menu en vervolgens de feitelijke tekst, die men rechts verwacht. Hoe verder naar beneden op je website, hoe minder aandacht ervoor is. Begin je pagina's dus met het belangrijkste en werk dat daarna verder uit. Internetpagina's kennen een zeer korte spanningsboog, dus als je langzaam naar je conclusie werkt, is de kans groot dat een bezoeker die nooit leest.

Tip 2: Gebruik goede titels voor pagina's en alinea's

Bezoekers beoordelen websites vaak binnen een seconde, zorg dus dat in één oogopslag duidelijk is waar een pagina over gaat. Daarvoor gebruik je duidelijke titels, waarin je de kern van een pagina of alinea direct duidelijk maakt.
Reken er niet op dat je bezoekers iedere alinea lezen, dus zorg dat ze op basis van puur de titels al een goed beeld hebben van je verhaal. Op die manier kan een bezoeker snel bepalen welke alinea's de moeite van het lezen waard zijn, zonder de draad van het verhaal als geheel kwijt te raken.

Tip 3: Eén onderwerp per pagina en geef ieder onderdeel een eigen alinea

Door op iedere pagina slechts één hoofdonderwerp te behandelen, bereik je 2 belangrijke zaken:

  1. Je voorkomt lange tekstblokken, die matig worden gelezen.
  2. Zoekmachines kunnen bezoekers verwijzen naar een pagina waarop direct de juiste informatie wordt gevonden.

Elk deelonderwerp krijgt een eigen alinea en elke alinea krijgt een tussenkop. Maak je titels informatief, dus niet prikkelend (zoals je vaak in kranten en tijdschriften ziet).

Tip 4: Maak gebruik van "informatieve links"

Een goede link maakt direct duidelijk wat erachter gevonden wordt. Dus de tekst van de link is vergelijkbaar met een titel: informatief.
Het gaat bij een link natuurlijk niet om het klikken zelf, maar om de resultaat van die klik. Gebruik dus niet "Klik hier voor onze algemene voorwaarden", maar "Algemene voorwaarden (PDF)".
Een bijkomend voordeel van bovenstaande techniek is dat ook zoekmachines direct begrijpen waarnaar je linkt.

Dit zijn slechts enkele tips, er is meer! Nogmaals, tekstschrijven is een vak.

Andere blogs die je wellicht interessant vindt

webhosting

Goedkope hosting is vaak funest voor SEO

Als het even kan wil je bovenaan staan in Google of in ieder geval boven je directe concurrenten.

bezoeker met latente behoefte

Hoe een toevallige website bezoeker een klant wordt

Dit is je vast wel eens overkomen: Je loopt door de supermarkt. Je hebt een lijstje mee met wat je precies nodig hebt en uiteindelijk kom je met veel meer...

idin promo

IDEAL heeft een broer: iDIN, een nieuwe online inlogmethode

Dat iDEAL een broer zou krijgen was al een tijdje bekend. Op 11-11-2016 is het broertje geboren en hij heet iDIN.

Hoe haal ik meer rendement uit mijn website?